חשיבותה של אחידות גרפית

מאת רני רדזלי

כשהייתי צעיר, בגיל בית הספר היסודי, הייתי הולך לבית הספר בתלבושת אחידה.
אותה תלבושת אחידה, יצרה מצב שבו כל הילדים בבית הספר היו לבושים אותו הדבר, וכך היה ברור לאיזה בית ספר הם משתייכים.
יש משהו שאנו, בעלי העסקים הקטנים, יכולים ללמוד מסיפור תלבושת האחידה. אני מדבר על חשיבותה של אחידות גרפית.

אחידות בין הפריטים הגרפיים של העסק שלכם אומרת שכל הפריטים צריכים "ללבוש" את אותם בגדים, באותם צבעים, באותם פונטים, וכמובן שבראשם יתנוסס אותו לוגו.
לאחידות גרפית חשיבות רבה ביותר. כל המוצרים שיופקו עבור העסק שלכם, החל מכרטיס הביקור, דרך השילוט בכניסה לעסק, ועד לאתר האינטרנט, חייבים להראות זהים, כמובן בהתאם לפורמטים והגדלים השונים. אותם צבעים, אותם פונטים, אותה שפה גרפית וכמובן לוגו אחד קבוע.
הסיבה לכך היא שהתדמית הגרפית של העסק שלכם מייצגת אתכם. ככל שיראו את התדמית שלכם יותר, כך יזכרו אתכם יותר.
אם תחליפו בכל פעם מחדש את העיצוב של תדמית העסק שלכם, ייווצר מצב של בלבול בקרב הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, וכך אתם עלולים להפסיד את חלקם.

יש לשים דגש על אחידות גרפית גם בין מוצרים שמופקים במסגרות פורמטים או מדיות שונות, כגון מדיה מודפסת לעומת מדיה דיגיטלית.
לעיתים אנו נתקלים בתופעה של שינוי בעיצוב, כאשר בעלי עסקים מחליטים להקים לעצמם אתר אינטרנט עבור העסק. כיום, אתר אינטרנט לעסק הוא דבר חשוב וחיוני, וניתן לומר גם בסיסי.
ישנם מקרים בהם לא דאגו שעיצוב האתר ימשיך את הקו הגרפי של שאר המוצרים הגרפיים המודפסים של העסק, והוא אינו תואם לשפה הגרפית שעוצבה לעסק. נעשה שימוש בצבעים אחרים, פונטים אחרים ושפה גרפית אחרת לגמרי.
הטעות שנעשית במקרים אלו, היא שבעל העסק פנה למעצב אחר (לעיתים זה לא מעצב גרפי אלא בונה אתרים שאין לו כל ידע או הכשרה בעיצוב) על מנת שיבנה עבורו את האתר.
חשוב להבין שהמעצב שעיצב את מוצרי הדפוס, עיצב לא רק את פריטי הדפוס אלא את התדמית הגרפית כולה. אותה תדמית חייבת להופיע בכל אלמנט גרפי של העסק. העובדה שמדובר באתר אינטרנט היא רק עניין טכני. זו לא סיבה להחליף פתאום את התדמית הגרפית של העסק, שבה השקעתם זמן וכסף.
פעמים רבות שואלים אותי האם אני עושה עיצוב תדמית לדפוס או עיצוב תדמית לאינטרנט.
עיצוב תדמית הוא לא עיצוב לדפוס, ולא עיצוב לאינטרנט. הוא עיצוב תדמית. נקודה.
לאחר שתהיה לכם תדמית גרפית, תוכלו להשתמש בה למדיות השונות, בין אם זה לדפוס ובין אם זה לאינטרנט.

המסקנה המתבקשת היא שמומלץ מאוד לעבוד מול מעצב גרפי אחד ויחיד, או סטודיו לעיצוב אחד ויחיד, שיהיה אחראי על כל הפריטים הגרפיים של העסק שלכם.
ייתכן ותעבדו עם מספר מעצבים במשך שנות קיום העסק שלכם. עיצוב גרפי הוא תחום רחב ומעצבים שונים מתמחים בתתי תחומים שונים בעיצוב, כגון עיצוב תדמית, עיצוב אריזות, עיצוב תערוכות וכולי. במקרה זה מילת המפתח היא תיאום. דאגו שיהיה תיאום בין המעצבים השונים.

דבר חשוב נוסף מלבד האחידות הגרפית עצמה הוא סדר הפקת הפריטים.
קודם כל בניית התדמית, שבסיסה הלוגו. לוגו סטטי ולא לוגו אנימטיבי בשלב זה. אחרי זה דפוס, ובסוף אתר אינטרנט.
אל תעלו לרשת אתר אינטרנט, לפני שיש לכם לוגו ותדמית גרפית טובים וסופיים.
אל תקלעו למצב שבו תזמינו עיצוב ובניית אתר שכולל גם שימוש בלוגו, בלי להשתמש באותו לוגו קודם לכן בפריט דפוס כלשהו, ופתאום תגלו שהלוגו לא מתאים למדיה מודפסת. היזהרו מלוגואים מסתובבים, קופצים ומחליפים צבעים למיניהם. אתם תיתקעו עם לוגו שאולי לא יתאים לדפוס.
אם אתם מזמינים עיצוב לוגו בפעם הראשונה, וודאו שהלוגו קודם כל עובד טוב בדפוס ובגודל קטן.
ישנן גם סיבות טכניות שבגללן רצוי לעצב לוגו שמותאם תחילה לדפוס ולא לאינטרנט.
סיבה אחת היא רזולוציה. רזולוציה של פריט שנשלח לדפוס חייבת להיות גבוהה הרבה יותר מרזולוציה של מסך. אם הלוגו שלכם עוצב מלכתחילה עבור מסך, אז יהיה קשה להשתמש בו יותר מאוחר לדפוס. סיבה נוספת היא צבעים. בלוגו שעוצב עבור מסך השתמשו בצבעי מסך. מה שיקרה זה שבהדפסה לא יודפסו אותם הצבעים, וישנו סיכוי שאותו צבע מסך שנבחר, אינו קיים בצבעי דפוס.

הלוגואים "של פעם", שהייעוד המקורי שלהם בטח לא היה להופיע באתרי אינטרנט, הם שטוחים ומינימליסטיים, והם גם הטובים ביותר, שמחזיקים, ועוד יחזיקו מעמד שנים רבות נוספות. זאת משום שהם מתאימים לכל גודל, לכל מדיום, לכל רזולוציה ואף בתרגום לשחור לבן.

לסיכום:
לעסק שלכם יהיה כוח שיווקי משמעותי ברגע שתחברו את כל אמצעי וכלי התקשורת שלכם יחדיו- המודפסים והדיגיטליים. הם פשוט יתמכו אחד בשני.
בהצלחה.

חזרה למאמרים